دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

شكرا لمروركم لا تنسوا متابعة المدونة ومشاركة نصوصكم على صفحاتكم ومواقع التواصل كافة

( أنا مش حافِظ ) : بقلم الشاعر جمال زكي عينر



بكتب شِعر كتير وقليل
لكن للأبيات مش حافظ 
أنا لو حافظ 
كنت حكيت عن شوقي وحافظ
كل اشعاري وكل قصايدي
في الكشاكيل او جوه محافظ
أنا مش حافظ
بس محافظ
على تقاليدنا وأي عادات
وقريت لأبو نواس والجاحظ
واقرا كتير في الحب ساعات
لكن مشكلتي ما بحفظشي
وتتوه مني كتير كلمات
أنا مش حافظ
بس أنا فاهم
فاهم معنى الوفا للغير
وبشارك في الشدة وأساهم
لازم أمِد الإِيد بالخير
أصل الحافظ ممكن ينسى
ممكن يظلم
ممكن يقسي
حفظه ف ضل هواه بيطير
لكن الفاهم
زي العالِم
عارف البحر وعارف المرسى
يعرف بَرُّه قبل ما يرسى
عمره ما يمشي بدون تفكير
أنا مش حافظ
بس بحافظ
على مواعيدي وأي عهود
بحفظ عهدي وصاين ودي
بوصِل رَحِمي وقلبي ودود
أنا مش حافظ حرف وكلمة
بس أمين لو كان فيه قسمة
بحفظ حق الغير وبصونه
عندي ضمير وباراعي الذمة
أنا مش حافظ
علشان ربنا هو الحافظ
لكن حافظ أركان ديني
وآخُد من قرآننا مواعظ
لكن حافظ أركان ديني
وآخُد من قرآننا مواعظ

عن الكاتب

قادح زناد الحروف

التعليقات

طباعة ونشر وتوزيع ، ظهور إعلامي ، ورش أدبية
اشترك بالعدد الجديد من مجلة القلم الورقية للتواصل والاستعلام / 0020102376153 واتساب

اتصل بنا 00201023576153 واتساب

شاركونا الإبداع

جميع الحقوق محفوظة

دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع