دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

شكرا لمروركم لا تنسوا متابعة المدونة ومشاركة نصوصكم على صفحاتكم ومواقع التواصل كافة

شعلة العاميه ناصر طاهر 7 يونيو الزجل الساخر / نوايا فى بلح من كلمات / ناصرطاهر أحمد ★★★★★★★

أوعى فى يوم تعمل لي
محاسب
ربك عادل هو
يحاسب
بياخده الكلام
بالنوايا
قلت النوايا ف
بلح
حبسه الألم فى
دوايه
والحبر والله
مافلح
الكيل ده فاض بينا
وطفح
ظلمك ياواد
كافى
حتى السليم فينا
إنجرح
وانا كفنى على
كتافى
النخل لما طرح طرح البلح
زغلول
قلنا خلاص
هنهيص
طلع البعيد
مهبول
وبقينا من
البلاليص
سرق البلح كله وحدفنى
بنوايا
وان جيت فى يوم جاره يحبسنى فى
نوايا
كرسيك ده مش
هيدوم
وان دام تعالى
ولوم
ده القرد مهما
حلي
عمره مايبقى
غزال
والواطى مهما
علي
ده مكانه تحت
نعال
أوعى تعيش لي ياواد فى
الدور
تبقى حمار وراكب له
موتور
والا هتعمل كام
تسبيله
أصل النصب ده ليه مية
حيله
ولا تعيش لي فى دور
نحنوح
كنت زمان انا واد
بحبوح
بس نهارده خلاص
مدبوح
أصحى معايا ياعم
وفوق
كلامى ليك ومن غير
فروق
هو الفقر ده مين كان
جابوه
يخرب بيت أبو أم
جنابه
ده الشباب م الهم
شابوه
والزمان فارد
شنابوه
والفقير عايز
منابه
والخسيس غارز
بنابه
بص ياعم أنا قلمى
رصاص
من غير بندق
ولاقناص
أصل انا صادق مش
هجاص
كفاينا رقص
وحنجله
وبلاش ياناس
تطبيل
دي عيشتنا بقيت
بالبله
وبقينا من
المساطيل
جميع حقوق الطبع محفوظه
لناصر طاهر أحمد

عن الكاتب

قادح زناد الحروف

التعليقات

طباعة ونشر وتوزيع ، ظهور إعلامي ، ورش أدبية
اشترك بالعدد الجديد من مجلة القلم الورقية للتواصل والاستعلام / 0020102376153 واتساب

اتصل بنا 00201023576153 واتساب

شاركونا الإبداع

جميع الحقوق محفوظة

دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع