دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

شكرا لمروركم لا تنسوا متابعة المدونة ومشاركة نصوصكم على صفحاتكم ومواقع التواصل كافة

أنا التايه شعر / ياسر عبد الحميد


***********

انا،، التايه،، مانيش،، عارف

 أروح،،، كيف

  لا،، أنا،، سكران ،، 

ولا،، ليا،، في صنف،،  الكيف

و ارجع بالزمن تاني،،

و بتعكز،، كأني،، كفيف

منين ما بروح،،  بكون خايف

 و قلبي،، ضعيف

وبرجع،، بيا،،  اشوف اصلي

 اللي كان فيا،، 

لصورة ،،  دارنا،، اللي مش، واقفه 

في حر،،، الصيف

سرحت ف جعبة، افكاري،، 

 و بتذكر ،، مانيش داري 

و بتداري،، في ضلاية،،  

بحاول، أرجع، الماضي

و بتذكر،،حاجات فاتت،،

  ملامحها تفوت،،، عادي

و فاكر،، حاجة،، في صبايا

 كنت اعملها،، بلزازة 

علي الإمة،،  بكون واقف

 لبنت جميله،،، غمازة 

بتتدلع،، و تتمنع،، 

 و تعمل فيها مش شايفة

اقرب ليها،،، خطاويا،،

 و بتمني تكون،،  عارفة،، 

 واقول،،  مع نفسي ،، 

  ح اتجرأ،،  و أكلمها،، 

ترد عليا،،، بإستهتار،، 

 تقوللي يا واد،،، ما ليك،، عازة

مانيش فاكر دي كانت فين،،

  و بضرب ايدي ع الكفيف،،  

عشان اوصل،،  لكن ما حصلش

و بتذكر،،  عشان،،  ما،  ايأسش

و ادور،، تاني،،  في دماغي،،، 

و بلعن، سلسفيل،، داغي،، 

 و اشوف منظر،،  لسطح غريب،، 

 واقف تحتيه،، بتاع انابيب،، 

 يخبط،، فيا،،، و ينادي

قصادي الدنيا كات، خانقة،،،

 و حبل غسيل معبي تراب

 من العفرة،،اللي تحت البيت

قوام مليت،،  و فجأة جريت

علي  الشباك بنادي،،  عليه

صوتك عالي بتدوشني

 يا ابن،،، الايه

و ناس بتنادي ف الزنقة،، 

 معاك،، انابيب،، يقول انابيب

يخبط فيها بحديدة،،  

و الاقي نفسي اتخضيت

حيطان البيت،،  كانت خرابيش

و سلم،،  يا سلام،،  سلم

مكسر،، كنه،،، شعر كانيش

 وحتي دهانه،،  في الحيطة،،  

فاكر لونه،، دا كان،، تلطيش،، 

بقالي زمان،،  و انا،،  بدور

اقابل،،  حد،،  يعرفني

انا،، التايه،،  و بتذكر

لعل،، الذكري،،  تنصفني،،!!! 

**********************

شعر / ياسر عبد الحميد،، ♕


عن الكاتب

قادح زناد الحروف

التعليقات

طباعة ونشر وتوزيع ، ظهور إعلامي ، ورش أدبية
اشترك بالعدد الجديد من مجلة القلم الورقية للتواصل والاستعلام / 0020102376153 واتساب

اتصل بنا 00201023576153 واتساب

شاركونا الإبداع

جميع الحقوق محفوظة

دار نشر القلم للطباعة والنشر والتوزيع